De zeven zussen

Riley, Lucinda – De zeven zussen

Pa Salt, de vader van zeven geadopteerde zussen, is plotseling overleden. Alle zes zussen (de zevende is vooralsnog ‘zoek’) komen uit alle hoeken van de wereld naar het thuisfront, het prachtige luxe landhuis Atlantis in Genève. Marina – de verzorgster van de zussen en voor hen Ma – geeft de zussen allen een brief van pa waarin mysterieuze aanwijzingen staan over hun afkomst. Maia, de oudste, komt terecht in Brazilië, Rio de Janeiro. Zij bezoekt het standbeeld van de Christusfiguur, een van de zeven wereldwonderen, en ontmoet schrijver en historicus Floriano Quintelas, wiens boek zij heeft vertaald. Hij helpt haar zoeken naar haar roots en naar haar ware liefde: hemzelf. Maar met welke middelen en stappen wordt haar verleden ontrafeld? En wat is er gebeurd in haar eigen leven wat haar teruggetrokken en onzichtbaar heeft gemaakt?

Een prachtig, rijk geschreven boek. Het verleden, zo’n 80 jaar terug, komt heel dichtbij doordat Riley zich bedient van de raamvertelling: een verhaal in een verhaal. Maia vindt een doos vol dicht beschreven vellen, die haar overgrootmoeder Izabela optekende. Maia leest haar geschiedenis en u leest over haar schouder mee. Het is een geromantiseerde blik in de jaren begin 1900. De tijd van de bouw van het wereldberoemde Christus de Verlosser-beeld op de berg Corcovado en de glamour van de jaren twintig in Parijs. De karakters zijn heel waarheidsgetrouw en met zorg beschreven. Het verhaal (en naar ik heb begrepen alle verhalen) gaat over liefde, verlies en een zoektocht naar wie je werkelijk bent.

De serie is geïnspireerd op de legende van de ‘Zeven zussen van de Plejaden’, het zevengesternte dat volgens de Griekse mythologie door de goden aan de hemel is gezet. Riley schrijft toegankelijke boeken, gemakkelijk leesbaar en geplaatst in een historische context. Een boek om je in te verstoppen.