Voor jou

Moyes, Jojo – Voor jou

Omslag2

Louisa leeft in een klein wereldje. Ze werkt in een café om de hoek en woont nog bij haar ouders en hoewel ze eigenlijk wel weet dat haar vriend Patrick niet de liefde van haar leven is, passen ze goed genoeg bij elkaar. Lekker overzichtelijk. Maar als Louisa haar baan kwijtraakt, gaat ze aan de slag als Wills verzorger. Zijn wereld is ook klein. Vroeger had hij alles: een goede baan, mooie vriendin, avontuurlijke vakanties maar door een ongeluk zit hij in een rolstoel, verlamd vanaf zijn nek. Door de chronische pijn en zijn wanhoop ziet hij maar één uitweg. Het duurt niet lang voor de tegenpolen botsen. Als Louisa ontdekt wat Will voor ogen heeft, zet ze alles op alles om hem op andere gedachten te brengen. Maar of haar dat lukt?

In alle boeken van Jojo Moyes staat een ongelofelijk liefdesverhaal centraal. Ik las op de achterkant van de omslag bovenstaande uiteenzetting – arm meisje ontmoet rijke man – op de voorkant de titel, zag de foto en was meteen geneigd het boek weg te leggen: zo’n dertien-in-een-dozijn-liefdesroman was niets voor mij. Gelukkig had ik “Voor jou”gekregen, mét toelichting. Ik las het twee keer achter elkaar.
Het boek is overweldigend, een verrukkelijke mix van romantiek, hilarische humor, ontroering en spanning. Louisa en Will zijn de hoofdpersonen en hun karakters zijn goed uitgewerkt: beide maken een ontwikkeling door en je krijgt een volledig inzicht in hun gevoelens en gedachten. “Voor jou” gaat over een gevoelig onderwerp – het recht om te sterven. Moyes slaagt erin dit thema bespreekbaar te maken en van verschillende kanten te belichten enerzijds door haar lichtvoetige, toegankelijke en humoristische schrijfstijl, anderzijds door het te belichten vanuit verschillende perspectieven: beide ouders, Nathan de verzorger en Louisa’s zusje Katrina. Motieven die eveneens in het verhaal terugkeren zijn: eenzaamheid, klassenverschil en natuurlijk de liefde.
jojo-moyes

Wilt u eens in een boek verdrinken met een lach en wellicht stiekem een traan? Dan is dit een aanrader maar pas op: deze roman nestelt zich onder uw huid.