Dans met mij

Moyes, Jojo – Dans met mij

Sarah, tien jaar, groeit in Engeland op bij haar grand père Henri Lachapelle, die haar met strakke hand lesgeeft in het dresseren van haarOmslag DansMetMij paard Boo. Zijn grootste wens is zijn zeer getalenteerde kleinkind gereed te maken voor een plaatsje in le Cadre Noir: de prestigieuze Franse rijschool, waar hij vroeger ook deel van uitmaakte. Echter grand père wordt ziek, belandt in het ziekenhuis en de afstandelijke Sarah staat er alleen voor. Ze steelt, drukt een pinpas achterover, spijbelt van school en komt terecht bij een aantal pleeggezinnen en bij een advocate Natasja. Zij ligt in scheiding met Mac, die zich ontpopt als een lieve, toegewijde, zorgzame man richting Sarah, wat bij Natasja aardig wat afgunst opwekt. Na ettelijke onverkwikkelijke situaties gaat de radeloze maar vastberaden Sarah met Boo haar droom achterna.

Een geweldig boek, dat het niveau van “Voor jou” evenaart. Moyes schetst uitgebreid de karakters en drijfveren van de hoofdpersonen en plaatst het kind Sarah tussen goed- en slechtwillende volwassenen door wie ze figuurlijke en letterlijk zowat vermorzeld wordt. Als je weinig liefde hebt gekend, word je gereserveerd, wantrouwig. Bij Sarah voelde het gebrek aan menselijk contact “als een zeurende pijn”. Hoofdthema is kwetsbaarheid: ieder heeft zijn kwetsbare gevoelige kanten maar door je kwetsbaar op te stellen, valt er ook veel te winnen. Hoofdpersoon is Sarah maar ook de rigide Natasja met haar grote arbeidsethos, schuldgevoelens en achterdocht en de losse positivo Mac spelen een grote rol. Het verhaal heeft vaart en de lezer komt in een wirwar van situaties terecht die echter zo goed zijn beschreven in een heldere structuur, dat de rode draad geen enkele keer zoekraakt. Tja, wat is goed? Vol emotie, raak met boeiende, beeldende taal. Moyes’ kracht is situaties filmisch te beschrijven. Ontroerend mooi zijn de scenes met Sarah en haar paard, kwetsbaar, teder én krachtig.

Moyes2In totaal zeven miljoen boeken verkocht Moyes tot nu toe. Daar komt ongetwijfeld nog een miljoentje bij!