De chirurg

Gerritsen, Tess – De chirurg

Tot op het moment dat ik dit e-book van Tess Gerritsen zag verschijnen op mijn e-reader, was ik in de veronderstelling dat ze een Nederlandse schrijfster was. Ik had het boek uitgezocht na het lezen van “De co-assistent” (Anne Hermans) en dacht een soortgelijk boek in handen te hebben. Nu, dat was een misverstand. Geloof mij, De chirurg is een volkomen ander boek…

‘s Nachts dringt hij hun huizen binnen, hij sluipt naar de slapende vrouw die nog onwetend is van de verschrikking die gaat komen. Al snel heeft de dader, ook door zijn duidelijk medische achtergrond, de onheilspellende bijnaam De Chirurg. De politie is machteloos, er is geen ander aanknopingspunt dan een serie moorden in Savanne. Eén vrouw ontkwam daar aan de dader. De vrouw, Catherine Cordell, zelf ook chirurg, wist de aanrander neer te schieten.

Catherine is bang, maar weet daar behoorlijk goed mee om te gaan totdat blijkt dat de moordenaar alle details van haar beproeving in Savanne kent. Met elke moord komt hij dichterbij…
De rechercheur die met de zaak belast is, probeert haar zo goed mogelijk te beschermen. Maar hij is geen partij tegen deze gestoorde jager die de diepste angsten van vrouwen kent en ervan geniet om ze te exploiteren. Gebruikmakend van de spaarzame sporen die op de plaatsen van de misdaad gevonden worden, stellen de rechercheurs Thomas Moore en Jane Rizolli alles in het werk om de dader te vinden en te arresteren voordat hij nog meer slachtoffers kan maken. Toch slaagt De Chirurg erin om Catherine te overmeesteren en haar nachtmerrie herhaalt zich.

Uit de website van Tess Gerritsen begrijp ik dat De chirurg het eerste boek is van een serie romans waarin de persoon van Jane Rizolli terugkomt. De chirurg lijkt mij een ijzersterke start, zeer aanbevelenswaardig, maar niet wanneer u denkt een vrolijke of traditionele doktersroman te gaan lezen.