Steenkoud

Macbride, Stuart – Steenkoud

Deze fraaie thriller is de debuutroman van Stuart MacBride. Inspecteur Logan McRae meldt zich terug na een lang ziekteverlof. Hij werd ernstig verwond bij een steekpartij, waarbij de dader wel heel heftig te keer ging. Het duurde zeven lange uren voor een chirurg McRea weer enigszins in fatsoen kreeg. Nu lijdt de inspecteur aan een steeds terugkerende, zeurende buikpijn.

Toch gaat het verhaal daar niet over. In plaats van een rustige start die eerste dag, wordt in een greppel het lichaam van een driejarig jongetje gevonden. Hij is gewurgd en verminkt.Steenkoud

De peuter is al drie maanden vermist en heeft vermoedelijk lange tijd in de greppel gelegen.  Het forensisch bewijs is minimaal en er zijn maar weinig aanknopingspunten voor het onderzoek. De pers schreeuwt om resultaat, waarbij het voor McRea extra gecompliceerd is dat een van de  journalisten blijkbaar een interne informant heeft. Logan’s superieuren eisen een snelle oplossing. Als Logan zelf al niet het lek is, dan moet het als de donder gevonden worden.

En dan worden er opnieuw kinderen vermoord…

De personages in “Steenkoud” zijn uiterst geloofwaardig. Logan is geen koude, harde, cynische rechercheur. Het is gewoon een mens met problemen. Hij voelt zich werkelijk ongemakkelijk onder zijn “politie-heldendom”. In wezen schaamt hij zich, hij maakt fouten en hij schat situaties helemaal verkeerd in. Het is werkelijk verfrissend om zijn onhandigheid, het zich ongemakkelijk voelen en zijn gebrek aan zelfvertrouwen te ervaren.

MacBride geeft ons geen bloederig, sensationeel verhaal. Wel geeft hij heel precies wat we nodig hebben om de sfeer te kunnen proeven. U krijgt de kille feiten én de gevoelens van de hoofdpersonen en dat is veel effectiever, het verhaal raakt je!

Ik ben echt een liefhebber van goede thrillers en vind “Steenkoud” werkelijk een van de beste in zijn soort. Goed geschreven, doordacht met uitgewerkte personages en een sterk plot. De inspecteur Logan McRea-serie schijnt acht delen te hebben. Die ga ik beslist lezen.

Stuart MacBride