De getekende

Cookson, Catherine – De getekende

Nog nooit had ik een boek van Cookson gelezen. Het is een historische roman volledig gebaseerd op fictie. Het verhaal gaat over de familie Mallen. Samen met de auteur is het vreselijk huilen en huiveren  vanaf de eerste ontblote borst in 1851, Northumberland, dwars door drie prachtige direct rake zwangerschappen waarbij blijkbaar zeer vruchtbare vrouwen het slachtoffer zijn. De mannelijke Mallens van het landgoed de Hall dragen niet alleen allemaal een Mallen-streep, een plukje wit haar van kruin naar voorhoofd, maar hebben ook niet de neiging om te kunnen sterven in een bed. Of hebben – in dit specifieke verhaal – geen probleem om heel lastige kinderen te verwekken. Thomas (Turk) Mallen is naar een klein huis, net naast zijn failliete landgoed, verbannen samen met twee jonge nichtjes, Barbara en Caroline, gelukkig geen directe familie, en een onaangename zoon Dick . Thomas wordt getroost door de gouvernante Miss Brigmore.

Maar schuld en schande brengen hem ertoe in te stemmen met de bruiloft van zijn nichtje Caroline met zijn niet-erkende zoon Donald. Deze zoon erfde niet alleen de lok, maar ook veel andere eigenschappen. Caroline en haar toekomstige zwager komen onderweg naar de bruidegom in een stormachtige nacht een tikje te dicht tot elkaar. Dan wordt ook nog de stabiele Barbara verkracht door haar oom Thomas. Een vreselijke vergissing die leidt tot moord, zelfmoord en andere sterfgevallen. Dat alles veroorzaakt door drie beschamende uitbarstingen van hartstocht. Mevrouw Cookson vertelt het allemaal met verve, wie kan nu nog langer volhouden dat streek- en historische romans saai zijn?

“De getekende” is het eerste deel van de Mallen Trilogy. Wachtend in de spreekkamer begon ik er zonder veel fiducie aan.  Toch was het verhaal zo boeiend dat ik het helemaal uitlas. Een totaal andere wereld, maar wel met humor en een boeiend realisme. Wanneer je een liefhebber bent van sagen, historische romans en verhalende beschrijvingen, zit je absoluut goed…