Het derde geheim

Berry, Steve – Het derde geheim

“Het derde geheim” is een boek vol vaart, maar staat ook bol van de informatie. Het tempo is adembenemend net als de onthullingen die plaatsvinden. Steve Berry pakt een aantal van de controversiële ideeën van onze tijd aan in een reis door de geschiedenis van de rooms-katholieke kerk en de toekomst van religie.

In 1917 in het Portugese plaatsje  Fatima  verschijnt de maagd Maria aan drie boerenkinderen. Ze vertelt drie geheimen, waarvan er twee onthuld werden. Het derde geheim blijft verzegeld in het Vaticaan en is uitsluitend toegankelijk voor de “dienstdoende” Paus. Pas in 2000 wordt het geheim openbaar gemaakt. De vragende toon ervan was echter een anticlimax voor vele gelovigen. Heeft de kerk werkelijk alle woorden onthuld van de maagd Maria? Of is er een veel belangrijkere boodschap achtergebleven in de schaduw van het Vaticaan?

Vaticaanstad, vandaag de dag. De pauselijke secretaris pater Colin Michener maakt zich zorgen om de paus. Nacht na nacht gaat Paus Clemens XV naar het Riserva, het speciale archief dat alleen toegankelijk is voor pausen. De meest clandestiene en controversiële documenten van de kerk zijn daar opgeslagen. Michener weet bijna zeker dat de onrust van Clemens XV voortkomt uit de openbaringen van Fatima. Net zo bezorgd, maar vanuit heel andere motieven, is kardinaal Alberto Valendrea, de Vaticaanse staatssecretaris. Valendrea begeert wanhopig het pausdom, hetgeen hij nipt verloor aan Clemens op het laatste conclaaf. Nu dreigt de paus het belang in Fatima te ontdekken, een schokkende oude waarheid die Valendrea jaren geleden heeft weggenomen uit het archief en heeft vernietigd.

Wanneer paus Clemens Michener naar de Roemeense hooglanden stuurt en vlak voor zijn plotseling overlijden naar een Bosnische heilige plaats, ontwikkelen zich de gebeurtenissen in een beangstigend tempo. Michener wordt beschuldigd van moord en kan niemand meer vertrouwen. In een wanhopige zoektocht naar antwoorden reist hij naar de geboorteplaats van paus Clemens in Duitsland. Daar leert hij het derde geheim kennen. Het lot van de Kerk ligt nu in Micheners handen.

“Het derde geheim” is een fors boek, maar de meer dan 600 bladzijden laten zich vlot weglezen. Los van het spannende verhaal, is vooral de beschrijving van de gang van zaken in het Vaticaan een openbaring. Niets menselijks is er vreemd. De mix van spanning en informatie weet Steve Berry zo aannemelijk te maken dat het er eigenlijk niet zoveel meer toe doet dat het plot niet reëel is. “Het derde geheim”, absoluut een boek om te lezen!