De Brand

Johansen, Iris – De Brand

Sommigen noemen het gedachten lezen, anderen zien het als paranormale begaafdheid of buitenzintuiglijke waarneming. Iris Johansen geeft het geen naam, maar in haar “De Brand” hebben de hoofdpersonen buitengewone gaven die hen in staat stellen om dingen te doen waar gewone mensen niet eens van dromen. De Brand Iris Johansen

Kerry Murphy wordt wakker na twee jaar in coma gelegen te hebben. Ze is neergeslagen door de brandstichter, die haar huis in brand heeft gezet wat de dood van haar moeder veroorzaakte. Toen ze wakker werd, had ze een speciaal psychische talent veroorzaakt door de brand. Komt ze in de buurt van een brand dan kan ze soms de gedachten van de brandstichter ‘horen’. Uiteraard werkt ze dus nu voor de brandweer en ze is goed in haar werk. Maar omdat ze werkt met Sam, haar speciaal opgeleide brandweerhond, weet ze haar gave te verbergen. Sam is een vriendelijk, dom kijkend, slungelig dier en als brandweerhond is hij eigenlijk een lachertje. Ontdekking van haar geheim kan niet uitblijven. Op een dag komt Brad Silver in haar leven en veranderen de dingen voor altijd. Hij was in coma als gevolg van een ernstig auto-ongeluk en ontwaakte met een andere gave. Hij heeft het vermogen om de gedachten van anderen te lezen en niet alleen te lezen, maar indien nodig, ook te beïnvloeden.

Samen moeten ze het ontspoorde genie Task opsporen en onschadelijk maken. Task heeft een uitvinding gedaan, zijn ‘kind’ waarmee vuur een heel gevaarlijk wapen wordt…

De Brand” is een romantisch verhaal, met wat suspense, maar in wezen simpel en lineair, waardoor het erg eendimensionaal is. De personages zijn niet echt uitgewerkt; hun dialoog lang en soms zelfs een tikje vervelend. Het verhaal heeft behoorlijk wat zachte plekken. Wat mij betreft net te veel om het tot een echte thriller te maken. Iris Johansen is een populaire en productieve schrijfster. Ze heeft geloof ik al minstens twintig boeken geschreven en wordt wereldwijd gelezen. Laten we hopen dat de andere boeken een wat rijker verhaal bieden met multidimensionale karakters. Jammer…

Iris Johansen