Oktober

Oktober – Søren Sveistrup

Na de verdwijning van dochter Kristine – wat Rosa Hartung 1 jaar sabbatical kostte – keert zij terug op haar post als minister van Sociale Zaken. Tegelijkertijd wordt de jonge vrouw Laura Kjaer, moeder van zoontje Magnus, totaal beurs geslagen en met een geamputeerde hand buiten haar woning gevonden, dood. Achter haar bungelt een kastanjemannetje. Deze brute moord is voor het duo rechercheurs Thulin en Hess het sein om onverschrokken, voortvarend en tot op het bot gemotiveerd in de zaak te duiken. Er vinden nog meer lugubere, bloederige moorden plaats, steeds op moeders. Gelukkig bezitten de rechercheurs een gigantische mate van vasthoudendheid, onontbeerlijk om deze in de loop van het verhaal gordiaanse knoop te ontwarren. Zij worden fors tegengewerkt door hoge omes en de verwarring stijgt ten top als zij geconfronteerd worden met mensen die zich vaak bedenkelijk gedragen. Wordt daar maar eens wijs uit… Het lukt na 500 pagina’s.

Oktober is het thrillerdebuut van Sveistrup, die de scenario’s schreef voor verschillende beroemde films als The Killing, The Day Will Come en The Snowman. Dat is te merken aan zijn schrijfstijl: zeer beeldend en (te) uitvoerig. Het duurde even voor ik ‘in het verhaal zat’. De personen – en dat zijn er veel – worden uitvoerig beschreven: hun karakters, familiebanden, relaties, werkverhoudingen, hun kinderen, hun donkere kanten. Het is een overweldigende berg informatie waarin de lezer zijn weg moet vinden. Daarnaast is het verhaal uitstekend geschreven, spannend, luguber met veel bloed en zagen en bijlen die overal in gedreven worden. Maar alla, moet kunnen. De plot is een intelligent staaltje denk- en constructiewerk, waar knap naar toe gewerkt wordt. Thema’s die door het boek heen spelen zijn o.a. pedofilie, verreikende, alles verterende  wraakzucht, gemankeerde mensen binnen een politieapparaat, geslachtofferde kinderen.
Eenmaal in het verhaal kom je er niet meer uit. Een thriller van formaat!