De duiker

Ostlundh Hakan – De duiker

Jenny Lundgren wordt geplaagd door duistere jeugdherinneringen die haar ’s nachts uit haar slaap houden. De almaar terugkerende beelden zijn zo angstaanjagend en slopend dat deze haar dwingen tot een dramatisch besluit: ze doet bij de politie aangifte van moord, 17 jaar geleden gepleegd door haar vader. Een week later wordt in een met water gevulde kalkgroeve het lichaam van een duiker gevonden. Deze twee gebeurtenissen zijn het begin van een reis terug in de tijd, nog huiveringwekkender dan jenny’s dromen. Het verhaal wordt steeds grimmiger, luguberder en gruwelijker.

Een ‘literaire thriller’, voor het eerst verschenen in 2007. Het verhaal is goed gecomponeerd, de spanning goed opgebouwd door onder andere insinuaties die een bepaalde richting op dreigen te gaan maar waar je almaar niet precies een vinger achter krijgt. Er zijn duidelijk twee verhaallijnen, die als ze bij elkaar komen zorgen voor een bizarre ontwikkeling. Aan de karakters van de personen heeft Ostlundh veel aandacht besteed. Een greep: de jonge vrouw Jenny, die vooralsnog door het leven gaat als een onzekere, angstige, gedesoriënteerde vrouw. Inspecteur Fredrik Broman, die naast zijn werk zich suf piekert over hoe zijn relatie nog te redden valt en die met zijn collega Gustav verantwoordelijk is voor het ontwarren van de gigantische kluwen die almaar groeit in De Duiker. Een rijke, gevarieerde stoet van personen wandelt het verhaal binnen. En iedereen speelt mee. Nadeel is dat alles tot in de kleinste – vaak overbodige – details wordt beschreven. Jammer, het verhaal wordt daardoor vertraagd. Er zit echter wel voldoende peper in om het te willen uitlezen. Goede plot die dan ook weer te breedvoerig wordt uitgewerkt. Opmaakpuntje: Hopelijk zijn alleen in de vertaling op sommige plaatsen tussen twee alinea’s witregels weggevallen.

Een prima thriller, als je de tijd hebt.