Eigen rechter

Dwyer, K.W. – Eigen rechter

‘Eigen rechter’ is het verhaal van Benjamin Chase. Ben is een getraumatiseerde Vietnam-held, die in zelfverkozen afzondering op een zolder appartement woont. Langzaam maar zeker gaat hij aan alcohol ten onder, iets waar hijzelf helemaal niet mee zit. Dan besluit de stad om Chase als ‘stadsheld’ te huldigen, een bijeenkomst waar hij niets van moet hebben. De snelle sportwagen die hem cadeau wordt gedaan, is de enige reden waarom hij zich überhaupt laat zien op dit evenement. Nog diezelfde avond is hij getuige van de moord op een tiener, waarbij hij maar net kan voorkomen dat ook de jongeman zijn vriendin wordt vermoord.
Nu wordt Ben zelf het doel van de moordenaar. ‘De rechter’ zoals de man zich noemt, kiest zelf zijn slachtoffers, veroordeelt ze en brengt ze om. Hij vindt meer dan voldoende redenen om Chase nu te oordelen en bedreigt hem met de dood. Van de politie heeft Ben weinig hulp te verwachten, vooral ook door zijn recente geschiedenis van aan alcohol gerelateerde incidenten. Chase wordt nu gedwongen om het heft in eigen handen te nemen en probeert ‘de rechter’ te ontmaskeren en zo een einde te maken aan de dreiging van een moordzuchtige maniak…

K.W. Dwyer is een vroeg synoniem van Dean Koontz, de titel is later gewoon onder Koontz’  eigen naam uitgegeven. De introductie van Glenda in het verhaal, een jonge vrouw die anders naar Ben kijkt, maakt het verhaal een stuk aantrekkelijker. Eigenlijk is Ben Chase helemaal geen prettig karakter, maar door Glenda komen er trekjes in Chase boven, waardoor je hem -als lezer- steeds beter gaat begrijpen. Bovendien komt er door de ontluikende liefde emotie in de verhaallijn.

In ‘Eigen rechter’ zie je al veel elementen van de latere Koontz-thrillers. Je merkt dan ook hoe een schrijver groeit in zijn werk. ‘Eigen rechter’ is niet Koontz’ beste roman, laten we daarin eerlijk zijn, maar de goed getroffen sfeer uit de jaren ’80 zorgt er toch voor dat het een boeiende ‘page-turner’ is.

Dean Koontz II