Als het zaterdag wordt

Nicci French – Als het zaterdag wordt

Walter Levin vraagt psychotherapeute Frieda Klein om te beoordelen of de 32-jarige Hannah Docherty inderdaad gestoord is. Al dertien omslagalshetzawordtjaar verblijft zij in een psychiatrische inrichting vanwege moord op haar ouders en broertje. Indertijd veroorzaakten de zeer gewelddadige moorden veel onrust en verontwaardiging en werden in de media breed uitgemeten. Frieda Klein accepteert de opdracht als wederdienst omdat Levin in het verleden ervoor heeft gezorgd dat hoofdinspecteur Karlsson zijn baan kon behouden. Als zij echter in Chelsworth Hospital bij Hannah komt, blijken er heel andere zaken te spelen en krijgt de moordzaak een totaal andere wending. Zal Klein de kans krijgen om op tijd de ingewikkelde puzzel te ontwarren voordat er nog meer slachtoffers vallen?

Het boek is het zesde deel uit de Frieda Klein-serie en is zelfstandig te verorberen. Je moet je echter eerst door een woud aan namen eten om de rangorde te proeven: welke zijn in dit boek van echt belang en welke minder. Dat werkt vertragend; het kostte me (te) veel tijd en ik heb het boek regelmatig weggelegd wat al helemaal niet bevorderlijk is om goed in het verhaal te komen. Overigens is dat het enige minpunt. Goed geschreven, gaandeweg ongelooflijk spannend waarbij je regelmatig op het verkeerde been wordt gezet door de dubbele bodems. Het karakter van nicci_frenchFrieda Klein blijft net als in de andere boeken constitent en geloofwaardig. Als een terriër bijt ze zich vast in de zaak, laat zich niet afleiden ondanks forse tegenwind en lost stoïcijns alle losse eindjes op. Een vrouw die respect afdwingt. Beter: respect voor de schrijvers Nicci Gerrard en Sean French. Het beste: lezen.