Gestolen onschuld

Corban Addison – Gestolen onschuld

De zee was kalm bij het eerste ochtendlicht op de dag dat hun wereld instortte…

“Gestolen onschuld” beschrijft de beproeving van twee tienerzusjes. De meisjes verliezen hun hele familie tijdens de tsunami in 2005, die de kustplaats waar ze wonen volledig verwoest. Terwijl ze in de ontstane chaos proberen hun kloosterschool te bereiken, worden ze ontvoerd door mensenhandelaren en direct daarna overgebracht naar Mumbai. Daar worden ze verkocht. Ahalya, het oudste meisje wordt te werk gesteld in de seksindustrie. Haar jongere zusje Sita wordt gedwongen tot levensgevaarlijk werk als drugskoerierster. Het is de start van een verschrikkelijke tijd aan de zelfkant van de samenleving.Gestolen onschuld

Vervolgens neemt het verhaal je mee naar Washington DC – een overstap die je helemaal niet snapt – waar de succesvolle advocaat Thomas Clarke wordt geconfronteerd met zijn persoonlijke en professionele crisis. Het verhaal begint wat lijn te krijgen wanneer Thomas beslist om ​​pro deo in India te gaan werken voor een NGO, een organisatie die mensenhandelaren op dit subcontinent probeert te vervolgen en te veroordelen. Zijn geweten wordt wakker geschud wanneer hij direct te maken krijgt met de verschrikkelijke gevolgen van de handel en de daarbij behorende uitbuiting van mensen. Hij begrijpt dan ook dat er van het corrupte Indiase rechtssysteem weinig te verwachten valt. Geconfronteerd met het lot van Ahalya en Sita maakt hij er een persoonlijke missie van om de beide meisjes te redden.

Dit brengt hem, en ons als lezers, van India naar Frankrijk en de Verenigde Staten in een voortdurende krachtmeting met het internationale, meedogenloze netwerk van mensenhandelaren.

In het begin is “Gestolen onschuld” een tamelijk traag verhaal. Pas rond pagina 50 komt het verhaal op stoom en dan blijft het ook boeien. Het lot van zowel volwassenen als kinderen, die worden verhandeld op de meest mensonterende manieren is verschrikkelijk. Het oudste meisje Ahalya wordt bruut verkracht terwijl Sita in Frankrijk als schoonmaakslaaf wordt misbruikt om vervolgens doorverkocht te worden naar de VS. Door het verhaal van de beide zusjes te vertellen, laat Corban Addison ons in een brede scala meebeleven van wat er werkelijk speelt onder de oppervlakte van onze geciviliseerde wereld.

Het subplot met de Amerikaanse advocaat wiens leven aan puin ligt, werkt wonderlijk goed.  Door zijn reis naar India om daar voor de NGO te werken, leert hij dat niet alleen een carrière an sich bepalend is, maar ook wat je doet tijdens je werk. Door zijn betrokkenheid bij het ​​zoeken naar Sita is hij in staat om anders naar zijn leven te gaan kijken en om weer voorzichtig de relatie met zijn vrouw Priya op te pakken.

“Gestolen onschuld” is een heftig verhaal waar je beslist iets van opsteekt. De karakters zijn goed uitgewerkt en wat hun drijft is begrijpelijk beschreven. Het plot is wat onwaarschijnlijk. In werkelijk is het vrijwel ondoenlijk een jong meisje te vinden in een persoonlijke zoektocht over drie continenten, maar het blijft een verhaal en het loopt gelukkig goed af. “Gestolen onschuld”, een aanrader.

Corban Addison