Gifdochters

Kerkhoven, Els – Gifdochters

Rosalie woont alleen in een appartementencomplex. Ze heeft vriendinnen, een ex en zit op een fotoclub.Omslag Gifdochters Haar moeder woont in Frankrijk en Rosalie is opgegroeid en opgevoed, samen met haar achterneef Felix, bij haar oma. Vrijdag 17 april begint voor Rosalie heel gewoon, ze is juffrouw in het basisonderwijs en helpt een leerlingetje, corrigeert werk in het lokaal, geeft de plantjes water. Als ze thuiskomt, blijkt de zus van haar oma, Hélène, te zijn overleden.
Vanaf dat moment komt het verhaal in een stroomversnelling, blijkt niemand meer wie hij aanvankelijk was en staat haar leven op zijn kop. Ze ontdekt dat in haar familie moordenaars zitten die allemaal een onbedwingbare behoefte hebben te moorden. Het zijn allemaal vrouwen. Rosalie vraagt zich af of ook zij behept is met dat gen.

Els Kerkhoven weet als geen ander de lezer steeds op het verkeerde been te zetten. Het boek start met een proloog waarin, samen met het eerste hoofdstuk, alle ingrediënten zitten voor een spannend verhaal. Knap gedaan! Het verhaal heeft vaart en is over het algemeen geschreven in een vlotte, toegankelijke stijl. Een enkele keer heb ik mijn wenkbrauwen opgehaald: soms is de Els Kerkhoven 2geloofwaardigheid zoek en de schrijfstijl is niet altijd even boeiend. Voor mij verdient een roman het predicaat literair als het geschreven is in smaakvol woordgebruik dus ik zou het geen literaire roman willen noemen. Echter literair en smaakvol zijn beide subjectieve begrippen… Kerkhoven werd in 2009 winnares van de Libelle Spannende Verhalenwedstrijd. Gifdochters is haar debuut, een prima debuut en zeker, het smaakt naar meer!