Je zou zo zeggen

Cheyney, Peter – Je zou zo zeggen

Als John Vallon die bewuste morgen uit zijn slaapkamer komt, ruikt de hele gang naar een duur Frans parfum, Narcisse Noir. Die geur zal hem het hele avontuur, veroorzaakt door Querida Gale, blijven achtervolgen. Op de vreemdste momenten en op de onmogelijkste plaatsen zal hij het  parfum weer ruiken. Die geur overtuigt hem ervan dat de zaak waarmee hij bezig is, dringend moet worden opgelost. Hoe erg Vallon het ook vindt, er moeten blijkbaar doden vallen, zodat de betoverende Madeleine Thorne niet het slachtoffer wordt van een stel chanterende misdadigers. Want daar is John Vallon het met zichzelf wel over eens: Madeleine Thorne moet in leven blijven; met haar heeft hij andere plannen… je zou zo zeggen peter cheyney

Het verhaal leest redelijk weg, maar het plot is flinterdun. Al lezende realiseer je je dat het eigenlijk een ouderwetse detective is, echt ‘old school’. Dat heeft zijn charme, maar gaandeweg is het al zo duidelijk hoe het afloopt, dat je weigert je nog langer door de schrijver bij de hand te laten nemen naar de volgende flauwe, te lange dialoog. Het boek lees je eigenlijk meer als ode aan het genre, dan omdat het werkelijk zo spannend of goed geschreven is. ‘Je zou zo zeggen’ is geen beste koop en terecht vinden we het boek vooral tweedehands. Volgens mij meer iets voor de liefhebber van klassieke detectives.

Cheyney is de auteur van zogenaamde hard-boiled korte verhalen en romans in Amerikaanse stijl, waarvan sommige werden bewerkt voor verfilming. De Franse filmmaker Jean-Luc Godard eigende zich Cheyney’s karakter Lemmy Caution toe voor de sciencefictionfilm Alphaville, une aventure de etrange Lemmy Caution.
Hoewel zijn romans bij miljoenen verkochten tijdens zijn leven, is Cheyney nu bijna vergeten en zijn zijn werken meestal uitverkocht of in de tweedehandsboekhandel te vinden. Cheyney leefde net als zijn personages, werkte hard, maar de levensomstandigheden van een snel en slordig leven braken hem op. Naast zijn literaire vaardigheden was hij schermer, golfer, schutter en jiu-jitsu-expert.

peter cheyneyZijn biografie werd geschreven door Michael Harrison: Peter Cheyney: Prins of Hokum (Londen: Spearman, 1954). Cheyney werd begraven in Putney Vale.