Vulkaaneiland

Innes, Hammond – Vulkaaneiland

Het verhaal speelt begin jaren zestig en zo moet je het ook ondergaan. De oorlog is voorbij, maar het Engelse empire wankelt en we weten nu hoe dat allemaal uitpakt.

Marine-officier Geoffrey Bailey raakt betrokken bij de zaken van de Strode Shipping Company. Een bedrijf dat de scheepvaartmaatschappij van zijn vader heeft geruïneerd. Hij ontvangt een bod op de aandelen, die zijn moeder hem naliet. Pas nadat hij bij de marine ontslag heeft genomen, komt hij erachter dat hij die niet zomaar kan verkopen. Hij krijgt wel het aanbod van een van de  gebroeders Strode, die het bedrijf nu leiden, om bij hen een baan te aanvaarden. Als hij het bedrijf bezoekt, ontdekt hij dat zijn komst niet is meegedeeld aan de hele directie. Bailey heeft als taak Peter Strode, die hij vrij recent heeft ontmoet in Aden, op te sporen. Peter is het zwarte schaap van de familie en zijn broers willen dat hij wordt opgespoord, zodat ze hem kunnen dwingen om zijn verantwoording te nemen als directeur van het bedrijf.

Een groot deel van de actie speelt zich af op stoomschepen, inclusief de Strode Venturer, waar het verhaal zijn oorspronkelijke, Engelse titel aan ontleent. We worden, voornamelijk in open water, meegenomen naar de Indische Oceaan en  naar de zuidelijke Malediven, waaschijnlijk de minst bekende eilanden ter wereld. Dit deel van de roman is gebaseerd op een reis die Innes zelf maakte. Het is het product van zijn sympathie voor de bewoners van de zuidelijke Malediven-eilanden en hun pogingen om aan de dominantie van de noordelijke eilanden te ontsnappen.

Ondanks het feit dat dit deel van het verhaal is gebaseerd op de reis van Innes, komen de scènes in de Indische Oceaan  in de roman nogal kunstmatig over. Ze halen niet het niveau van de spannende gebeurtenissen in Londense directiekamers. Dat is volgens mij ook het probleem met het verhaal. Het is wel heel onwaarschijnlijk dat de ontdekking van Peter Strode, hoe spannend ook omschreven, het wel en wee van het bedrijf echt kan beïnvloeden in een tijd van crisis in de Britse scheepvaart in het algemeen. Kortom het plot laat een onbevredigend gevoel achter, ondanks alle opwinding. Misschien toch nog even verder zoeken?